STUDZIONKA

STUDZIONKA - LINKI

Przedszkole,

 dawniej szkoła katolicka (1894r.)

KONTAKT

  • info@studzionka.net.pl


email do spółki wodnej:

  • sw-studzionka@wp.pl

Załącznik nr 10 do uchwały nr XXII/161/04

Rady Miejskiej w Pszczynie

z dnia 23 czerwca 2004 r.

 

 

STATUT SOŁECTWA STUDZIONKA

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

1.       Sołectwo Studzionka jest jednostką pomocniczą gminy Pszczyna utworzoną  przez Radę Miejską w drodze uchwały na zasadach określonych w statucie gminy.

2.       Ogół mieszkańców sołectwa wraz z odpowiednim terytorium określonym przez jego granice stanowi samorząd mieszkańców sołectwa.

 

§ 2

Sołectwo działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących przepisów, a w szczególności:

1)      ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

2)      Statutu Gminy Pszczyna

3)      niniejszego statutu

§ 3

Granice sołectwa zaznaczone są na mapie graficznej stanowiącej załącznik do niniejszego statutu.

 

§ 4

1.       Kadencja organów sołectwa trwa cztery lata licząc od daty wyborów.

2.       Po upływie kadencji sołtys działa do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego sołtysa.

3.       Sołtys obejmuje obowiązki z dniem ogłoszenia wyników wyborów przez komisję skrutacyjną.

 

Rozdział II

Zadania sołectwa

 

§ 5

1.       Do zadań sołectwa należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców oraz zapewnienie im udziału w realizacji zadań gminy.

2.       Zadania sołectwa obejmują w szczególności:

1)      inicjowanie działań organów gminy

2)      reprezentowanie interesów społeczności sołeckiej wobec organów gminy, organów administracji publicznej i innych podmiotów życia publicznego

3)      tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu sołectwa wszystkich jego członków

4)      działanie na rzecz sołectwa i podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji

5)      współuczestniczenie w organizowaniu i przeprowadzaniu przez radę miejską konsultacji społecznych.

§ 6

1.       Sołectwo decyduje w następujących sprawach:

1)      wyborów swych organów

2)      przeznaczenia środków finansowych będących w jego dyspozycji

3)      inicjatyw społecznych realizowanych na rzecz sołectwa

2.       Sołectwo wyraża opinię we wszystkich sprawach istotnych dla jego mieszkańców.

3.       Sołectwo występuje do organów gminy o rozpatrzenie spraw, których realizacja przekracza jego możliwości.

4.       Sołectwo współdziała z organizacjami społecznymi działającymi na jego terenie.


Rozdział III

Organy sołectwa i ich kompetencje

 

§ 7

1.       Organami sołectwa są:

1)      Zebranie Wiejskie, które jest organem uchwałodawczym

2)      sołtys, który jest organem wykonawczym

2.       Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka, składająca się z 6 członków, z zastrzeżeniem § 30.

 

 

Kompetencje Zebrania Wiejskiego

 

§ 8

1.       Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należą wszystkie sprawy dotyczące sołectwa.

2.       Do wyłącznej właściwości Zebrania Wiejskiego należy:

1)      wybór i odwołanie sołtysa i Rady Sołeckiej

2)      podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach istotnych dla sołectwa

3)      zatwierdzanie projektu budżetu sołectwa i propozycje zmian w przyjętym budżecie, z zastrzeżeniem §25 ust.4

4)      przyjmowanie rocznych sprawozdań sołtysa

5)      wnioskowanie do organów gminy w sprawach przekraczających kompetencje organów sołectwa

6)      stanowienie w innych sprawach dotyczących sołectwa w ramach przepisów ustawowych

 

 

Kompetencje sołtysa

 

§ 9

1. Do kompetencji sołtysa należy:

1)      reprezentowanie sołectwa na zewnątrz

2)      przewodniczenie Radzie Sołeckiej i Zebraniu Wiejskiemu

3)      zwoływanie i organizowanie Zebrań Wiejskich, z zastrzeżeniem § 18 i § 24

4)      zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej

5)      realizowanie uchwał Zebrania Wiejskiego oraz rady miejskiej dotyczących sołectwa

6)      uczestniczenie w sesjach rady miejskiej, a także w pracach jej organów, bez prawa głosowania. na zasadach określonych w statucie gminy

7)      wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów

2. Sołtysowi przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży w przypadku i na zasadach ustalonych w uchwale rady miejskiej.

 

Rada Sołeck 

§ 10

1.       Rada Sołecka jest organem doradczym i inicjującym.

2.       Rada Sołecka pomaga sołtysowi w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołtysa.

3.       Rada Sołecka inicjuje i prowadzi na trenie sołectwa prace możliwe do wykonania własnymi nakładami finansowymi przy współudziale mieszkańców.

4.       Rada Sołecka obraduje w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

 

 


Rozdział IV

Zasady i tryb zwoływania Zebrań Wiejskich, obradowania oraz warunki podejmowania uchwał

 

§ 11

1.       Prawo do uczestniczenia i wybierania na Zebraniu Wiejskim mają mieszkańcy sołectwa posiadający prawo wyborcze w wyborach do rady gminy.

2.       W przypadku, gdy przewodniczący Zebrania Wiejskiego poweźmie wątpliwość, czy dana osoba przybyła na Zebranie Wiejskie jest uprawniona do brania w nim udziału, może żądać okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość lub udzielenia wyjaśnień potwierdzających prawo wyborcze.

3.       Uprawnieni do udziału w Zebraniu Wiejskim posiadają następujące prawa:

1)      inicjatywy uchwałodawczej

2)      udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad

3)      zadawanie pytań

4)      żądanie utrwalenia w protokole własnych czynności

5)      udział w głosowaniu

6)      zgłaszanie kandydatów i kandydowanie na stanowiska w wybieralnych organach sołectwa.

 

§ 12

1.       Zebranie Wiejskie, z zastrzeżeniem ust.5, zwołuje sołtys:

1)      z własnej inicjatywy

2)      na żądanie organów gminy

3)      na pisemny wniosek co najmniej 50 mieszkańców sołectwa uprawnionych do udziałów w zebraniu. Wniosek powinien zawierać imię i nazwisko mieszkańca, adres i własnoręczny podpis.

2.       W sytuacjach określonych w ust.1 pkt 2 i 3 do żądania lub wniosku należy dołączyć proponowany porządek obrad wraz z projektami proponowanych uchwał.

3.       Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

4.       Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek organów gminy lub mieszkańców sołectwa powinno odbyć się w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

5.       Zebranie Wiejskie w sprawie wyborów sołtysa i Rady Sołeckiej zwołuje burmistrz. Burmistrz zwołuje również Zebranie Wiejskie w przypadku, gdy sołtys nie zwoła zebrania na wniosek organów gminy lub mieszkańców w terminie określonym w ust.4.

6.       Obwieszczenie o terminie i miejscu Zebrania Wiejskiego ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty na 7 dni przed terminem zebrania. W obwieszczeniu o zebraniu należy podać termin, miejsce i porządek obrad oraz informację, iż w przypadku braku frekwencji, następne zebranie odbędzie się w tym samym dniu po upływie 15 minut, bez względu na liczbę obecnych.

 

§ 13

1.       Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni zgodnie z wymogami statutu.

2.       Zebranie Wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom.

3.       W przypadku, gdy sołtys nie może prowadzić zwołanego zebrania, przewodniczy mu członek Rady Sołeckiej wyznaczony przez sołtysa.

4.       Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa.

5.       W porządku obrad każdego zebrania powinno znajdować się sprawozdanie z realizacji uchwał i wniosków z zebrania poprzedniego, które składa sołtys lub członek Rady Sołeckiej.

6.       W Zebraniu Wiejskim mogą brać udział członkowie rady miejskiej, burmistrz oraz pracownicy samorządowi wyznaczeni przez burmistrza w celu referowania spraw i udzielania wyjaśnień, jak również przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.

7.       Obrady są protokołowane. Protokoły i uchwały podpisuje przewodniczący zebrania i protokolant.

8.       Protokoły numeruje się odrębnie w każdej kadencji cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego, a uchwały cyframi arabskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego

§ 14

1.       Zebranie Wiejskie jest uprawnione do podejmowania  uchwał w obecności 1/20 jego członków.

2.       Przepisu ust. 1 nie stosuje się, gdy zebranie odbywa się w drugim terminie, o którym mowa w § 12 ust.6.

3.       Prawomocność zebrania określa się na podstawie sporządzonej listy obecności zawierającej imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz własnoręczny podpis osoby uprawnionej do udziału w zebraniu.

 

§ 15

1.       Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów osób uprawnionych i uczestniczących w zebraniu, o ile przepis prawa nie stanowi inaczej.

2.       Głosowanie odbywa się w sposób jawny, chyba, że ustawa stanowi inaczej.

3.       Wyniki głosowania ogłasza prowadzący zebranie niezwłocznie po ich ustaleniu.

 

§ 16

1.         Przewodniczący zebrania przekazuje protokół zebrania sekretarzowi gminy w terminie 7 dni od dnia zebrania.

2.         Wyciągi z protokołów, wnioski z zebrania i jego uchwały sekretarz gminy przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym oraz radzie miejskiej.

 

§ 17

W celu udzielenia sołtysowi stałej pomocy w przygotowaniach materiałów i organizowaniu zebrań, burmistrz  wyznacza pracowników Urzędu Miejskiego do kontaktów z sołectwem.

 

 

Rozdział V

Tryb wyboru i odwołania sołtysa i Rady Sołeckiej

 

§ 18

1.       Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję, zwołuje burmistrz nie później niż 1 miesiąc  po upływie kadencji. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę Zebrania Wiejskiego.

2.       Obwieszczenie burmistrza o zwołaniu Zebrania Wiejskiego podaje się do wiadomości mieszkańcom sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

 

§ 19

1.       Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych do głosowania uczestników zebrania w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

2.       Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.

3.       Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

1)      przyjęcie zgłoszeń kandydatów

2)      przeprowadzenie głosowania

3)      ustalenie wyników wyborów

4)      sporządzenie protokołu głosowania

5)      ogłoszenie wyników

4.       Komisja skrutacyjna przygotowuje karty do głosowania, na których wpisuje się oddzielnie nazwiska kandydatów na sołtysa oraz członków Rady Sołeckiej w kolejności alfabetycznej. Karty do głosowania są opieczętowane pieczątką Urzędu Miejskiego.

5.       Protokół podpisują członkowie komisji skrutacyjnej.

6.       Protokół z głosowania wraz z kartami głosowania stanowią załącznik do protokołu Zebrania Wiejskiego.

 

§ 20

1.       Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych do głosowania uczestników zebrania.

2.       W pierwszej kolejności dokonuje się wyboru sołtysa, a następnie wyboru członków Rady Sołeckiej.

3.       Kandydaci na sołtysa i członków Rady Sołeckiej muszą wyrazić zgodę  na kandydowanie osobiście.

 

§ 21

Wyboru sołtysa i członków Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, zwykłą większością głosów, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.

 

§ 22

1.       Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

2.       W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów, którzy uzyskali największą wymaganą większość głosów:

1)        w wyborach sołtysa

2)        na ostatnie miejsce mandatowe w wyborach do Rady Sołeckiej

przeprowadza się następną turę głosowania z udziałem tylko tych kandydatów.

 

§ 23

1.       Zebranie Wiejskie może odwołać sołtysa i Radę Sołecką przed upływem kadencji, jeżeli:

1)      nie wykonują swoich obowiązków

2)      naruszają postanowienia statutu sołectwa i uchwał Zebrań Wiejskich

3)      swoim postępowaniem spowodowali utratę zaufania publicznego

2.       Z wnioskiem o odwołanie sołtysa lub Rady Sołeckiej z przyczyn określonych w ust. 1 może wystąpić rada miejska, burmistrz lub 1/20 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

3.       Odwołanie następuje na Zebraniu Wiejskim w takim trybie jak wybory.

4.       Głosowanie w sprawie odwołania przeprowadza się po wysłuchaniu zainteresowanych.

 

§ 24

1.       W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa w czasie trwania kadencji, burmistrz w terminie do 30 dni od dnia podjęcia uchwały o odwołaniu lub przyjęcia uchwały o ustąpieniu, zwołuje Zebranie Wiejskie w celu wyboru nowego sołtysa w trybie przewidzianym w § 19.

2.       Wybory w celu uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wyboru nowego składu Rady Sołeckiej przeprowadza Zebranie Wiejskie zwołane przez sołtysa w terminie do 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków bądź uchwały o przyjęciu rezygnacji.

3.       Postanowienia §§ 20 – 23 stosuje się odpowiednio.

4.       Wybrany sołtys i Rada Sołecka urzędują do końca kadencji odwołanych organów.

 

Rozdział VI

Gospodarka finansowa sołectwa i korzystanie z mienia komunalnego

 

§ 25

1.       Sołectwo dysponuje środkami finansowymi na podstawie rocznego planu finansowo – rzeczowego w ramach budżetu gminy zgodnie z instrukcją obiegu dokumentacji finansowej obowiązującej w Urzędzie Miejskim.

2.       Obsługę finansowo – księgową sołectwa prowadzi Urząd Miejski.

3.       Zebranie Wiejskie co najmniej raz w roku rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie sołtysa z wykonania planu finansowo - rzeczowego.

4.       Zadania finansowo – rzeczowe sołectwa przyjęte przez radę miejską w uchwale budżetowej mogą być zmienione w ciągu roku budżetowego na podstawie uchwały Zebrania Wiejskiego lub z jego upoważnienia na podstawie uchwały Rady Sołeckiej i zatwierdzone uchwałą rady miejskiej lub zarządzeniem burmistrza.

 

§ 26

Środkami finansowymi sołectwa są:

1.       Udział w budżecie gminy w wysokości ustalonej w uchwale budżetowej.

2.       Darowizny i dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych.

§ 27

Środki finansowe sołectwa przeznaczone winny być w szczególności na:

1)      bieżące utrzymanie mienia komunalnego

2)      wydatki związane z działalnością organów sołectwa

3)      dofinansowanie inicjatyw społecznych, imprez kulturalnych i sportowych, których sołectwo jest współorganizatorem

4)      finansowanie zadań służących zaspokajaniu innych potrzeb zbiorowych wspólnoty lokalnej sołectwa w granicach ustawowych uprawnień samorządu gminnego.

 

§ 28

1.       Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada sołtys.

2.       Z tytułu działalności Zebranie Wiejskie udziela sołtysowi corocznego absolutorium.

3.       Nieudzielanie absolutorium jest równoznaczne z wnioskiem o odwołanie sołtysa.

 

Rozdział VII

Nadzór i kontrola nad działalnością sołectwa

 

§ 29

1.      Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje rada miejska za pośrednictwem swoich komisji.

2.      Rada miejska lub upoważnione przez ten organ osoby maja prawo:

1)      wglądu do dokumentacji

2)      żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa i jego organów

3)      uczestniczenia w zebraniach organów sołectwa.

3.       Uchwała organów sołectwa sprzeczna z prawem jest nieważna.

4.       W przypadku stwierdzenia przez burmistrza, że uchwały organów sołectwa wykraczają poza zakres przekazanych im kompetencji lub w inny sposób naruszają prawo, może on wstrzymać ich realizację, zawiadamiając  o tym radę miejską.

5.       O nieważności uchwały w całości lub w części orzeka rada miejska. Rozstrzygnięcie rady miejskiej jest ostateczne.

 

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

 

§ 30

Postanowienia § 7 ust.2 wchodzą w życie w dniu wyborów organów sołectwa, przeprowadzonych w związku z zakończeniem kadencji tych organów wybranych w 2003 roku.

 

§ 31

W sprawach nieuregulowanych w statucie sołectwa maja zastosowanie przepisy statutu gminy i inne obowiązujące przepisy.

 

§ 32

1.       Zmian statutu sołectwa dokonuje rada miejska:

1)      z własnej inicjatywy

2)      na wniosek Zebrania Wiejskiego

3)      na wniosek burmistrza

2.       Zmiana statutu wymaga podjęcia uchwały przez radę miejską w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.