Dzieje Kościoła
Ewangelicko-Augsburskiego
do II wojny światowej
Nauka Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego jest wyrazem poznania Jezusa
Chrystusa w oparciu o Pismo Św.
Kościół Ewangelicko-Augsburski jest owocem Reformacji wittenberskiej. Czołowym
jej przedstawicielem jest Marcin Luter. Historyczne wydarzenia z dziejów
Reformacji to: publikacja tez Lutra (31.10.1517r.), spalenie bulli papieskiej
(1520r.), sejm w Wormacji (1521r.), wydanie katechizmu Lutra (1529r.), sejm w
Augsburgu i Konfesja Augsburska (1530r.), pokój w Augsburgu (1555r.).
Reformacja wittenberska szybko dotarła do Polski. Już w 1518r. były tu znane
tezy Lutra. Wkrótce powstały pierwsze ogniska Reformacji w Poznaniu i w
Krakowie. Dowodem tego, że Reformacja czyniła postępy, jest edykt toruński
Zygmunta Starego z 1520r., skierowany przeciwko niej. Również synod
rzymskokatolicki w Piotrkowie w roku 1520 wykazał zaniepokojenie jej rozwojem.
W Krakowie pionierem Reformacji był Jakub z Iłży, a w Poznaniu Jan Seklucjan.
Obydwaj zagrożeni przez dekrety królewskie musieli opuścić ojczyznę. Również
Stanisław Rafajłowicz i Abraham Kulwieć, którzy podjęli akcję reformacyjną w
Wilnie, byli zmuszeni do wyjazdu za granicę. Jan Seklucjan wydał w Królewcu
przekład Konfesji Augsburskiej, katechizmu Lutra i przekład Nowego Testamentu.
W latach 1540 i 1541 Radomski, Kwiatkowski i Lutomirski opracowali znów
przekłady Konfesji Augsburskiej na język polski.
Są to dowody, że luteranizm miał w owym czasie w Polsce poważnych
przedstawicieli, którzy pragnęli stworzyć dla niego właściwe podstawy i
utorować mu drogę do narodu. W początkach panowania Zygmunta Augusta ukazał się
edykt z dnia 12.12.1550r., który spowodował rozbicie zborów w Małopolsce.
Dopiero od 1552r., gdy szlachta wywalczyła dla siebie dorywczą wolność
wyznania, ruch reformacyjny uzyskał możliwość rozwoju. Jednak Reformacja
wittenberska straciła już w tym okresie swój rozmach w Europie. Było to po
interimie cesarskim w Rzeszy (1548r.) i po śmierci Lutra. Wprawdzie dnia
3.5.1555r. przedstawiono sejmowi Konfesję Panów Polskich, opartą na Konfesji
Augsburskiej, ale luteranizm nie miał już wtedy siły zdobywczej. W latach
pięćdziesiątych XVI w. przedstawiciele Reformacji w Polsce nawiązali kontakt z
Genewą, a powrót Jana Łaskiego w 1556r. utrwalił kalwiński kierunek Reformacji.
Wybitnymi przedstawicielami luteranizmu w drugiej połowie XVI w. byli bracia
Erazm i Mikołaj Glicznerowie oraz Eustachy Trepka.
Erazm Gliczner, autor pierwszej polskiej książki pedagogicznej, był
uczestnikiem zjazdu w Sandomierzu i jednym z twórców Ugody Sandomierskiej z
1570r. Protektorką luteranizmu pod koniec XVI w. była królewna Anna Wazówna.
W XVII stuleciu godnie reprezentował Kościół Ewangelicko-Augsburski ks. Samuel
Dambrowski, proboszcz w Poznaniu, a potem w Wilnie, autor znanej postylli,
którą wielokrotnie wznawiano, a ostatnie wydanie ukazało się w 1912r.
W 1632r. wydali luteranie Biblię Gdańską, która służy Kościołowi po dzień
dzisiejszy. Reformacja w Polsce załamała się ostatecznie w drugiej połowie XVII
i w XVIII w.
Już od połowy XVI w. luteranizm rozwijał się wśród ludu polskiego poza
granicami Rzeczypospolitej. Książę piastowski Wacław Adam (1545-1579)
wprowadził go na Śląsku Cieszyńskim. W 1568r. wydał on Porządek Kościelny,
który stał się podstawą ustroju Kościoła ewangelickiego w Księstwie
Cieszyńskim. Po jego śmierci Katarzyna Sydonia utrwaliła jego dzieło i wznowiła
w 1584r. Porządek Kościelny.
Zwrot na niekorzyść Kościoła ewangelickiego nastąpił w okresie postępującej w
cesarstwie reakcji katolickiej. Książę cieszyński Adam Wacław (1579-1617)
usiłował znów przywrócić katolicyzm. Nastąpiło ograniczenie praw ewangelików.
Najsilniejsza fala prześladowań nastąpiła w latach 1653-1781. Wyznawanie wiary
ewangelickiej stało się wtedy karalne, ale Reformacja utrzymała się jako ruch
podziemny, nabożeństwa odbywały się w lasach, lud w znacznej mierze wytrwał
przy swym wyznaniu. Najwybitniejszym przedstawicielem Reformacji, pochodzącym z
ludu cieszyńskiego, był w tym okresie ks. Jerzy Trzanowski (1592-1637),
pieśniarz, ofiara licznych prześladowań.
Na skutek interwencji szwedzkiej uzyskali ewangelicy cieszyńscy ograniczoną
wolność. W 1709r. otrzymali prawo budowy kościoła w Cieszynie. Patent
tolerancyjny cesarza Józefa II gwarantował większą swobodę, ostateczne zaś równouprawnienie
dał patent z 1861r.
Pod koniec XIX w. szeroką działalność wśród ludu cieszyńskiego rozwinął ks. dr
Leopold Otto, a potem ks. Franciszek Michejda. Przed pierwszą wojną światową
ks. Karol Kulisz stworzył Zakłady Opiekuńcze w Dzięgielowie.
Od początku XVI w. rozwijała się Reformacja również na Górnym i Dolnym Śląsku.
W 1523r. wprowadzono luteranizm we Wrocławiu i polskie nabożeństwa ewangelickie
odbywały się w rejonie wrocławskim do końca XIX w.
Ogniskami Reformacji były również księstwa piastowskie - Legnica, Brzeg
(drukarnia ewangelicka) oraz Olesno, Żagań i Pszczyna. Śląsk w drugiej połowie
XVI w. był krajem prawie czysto ewangelickim. Dopiero w XVII stuleciu nadeszła
fala reakcji katolickiej, która trwała do początku XVIII w. Ostatecznie wojna ze
Szwecją (Ugoda Altransztacka - 1709) przyniosła korzystne zmiany dla Kościoła
ewangelickiego.
Na Mazurach luteranizm wprowadził książę pruski Albrecht w 1525r. Na mocy
ustawy z 1544r. wyznanie ewangelickie stało się obowiązującym w Prusach
Książęcych. W tym czasie powstał uniwersytet w Królewcu, wybitna zaś rolę przy
jego organizacji odegrali Abraham Kulwieć i Stanisław Rafajłowicz. Od XVI do
XIX w. w Królewcu drukowano polską literaturę ewangelicka. Wychodząca tam w
XVIII w. "Poczta Królewiecka" była jedną z pierwszych gazet polskich.
Po rozbiorach Polski nadeszła fala germanizacji. W drugiej połowie XIX w.
zniesiono konfirmację w języku polskim. W obronie polskości Mazur działał ks.
Krzysztof Mrongowiusz - pastor w Gdańsku (1764-1855). Wydał on podręczniki dla
młodzieży w języku
polskim, słownik polsko-niemiecki, kalendarz i kancjonał polski. Drugim
działaczem był ks. Gustaw Gizewiusz (1818-1848) - pastor w Ostródzie.
W drugiej połowie XIX w. najwybitniejszym przedstawicielem polskiego
ewangelicyzmu był ks. dr Leopold Otto, pastor warszawski i cieszyński, patriota
zaangażowany w powstaniu styczniowym. Pragnieniem jego było powiązanie w jedną
społeczność podzielonego
granicami polskiego ludu ewangelickiego. Jako pionier polskiej prasy
ewangelickiej, założyciel "Zwiastuna Ewangelicznego" (1862) usiłował
przy pomocy tego organu osiągnąć swój cel.
W odrodzonej Polsce pierwszym biskupem Kościoła ewangelickiego był ks. dr
Juliusz Bursche. Dzięki jego staraniom powstał Wydział Teologii Ewangelickiej
Uniwersytetu Warszawskiego. Miało to ogromne znaczenie, gdyż duchowieństwo
ewangelickie kształciło się odtąd w atmosferze kultury polskiej. W 1936r.
weszła w życie Ustawa o Stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego.
W czasie II wojny światowej Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce poniósł
dotkliwe straty. Ofiarą terroru okupacyjnego padł ks. biskup Juliusz Bursche,
więzień obozu w Oranienburgu; w obozach i więzieniach zmarło 20% duchowieństwa.